Monthly Archives: March 2014

Normala blåmärken

Tidigt på morgonen till den 20e oktober 2012 larmas ambulans till en lägenhet i Umeå, där finns en kraftigt påverkad man och en kvinna som ligger medvetslös på golvet i hallen. Kvinnan har en blåtira på ena ögat och märken på halsen som ser ut att vara strypmärken. Mannen är stressad och säger saker som ”vi hade bara sex eller vi skulle bara knulla eller liknande”. Kvinnan förs till sjukhus men avlider senare, den 24e oktober. Dödsorsak: syrebrist.

Vid undersökningen av kvinnan fann man följande skador, de allra flesta uppkomna i tät anslutning till undersökningstillfället (2012-10-21):

“- ett krossår på det vänstra ögonlocket med underhudsblödningar och en blödning i det vänstra ögat (21-23, 25 patientjournal), en mindre underhudsblödning på det högra ögonlocket (19) samt enstaka punktformade blödningar i bindehinnan i det nedre högra ögonlocket (20),

– enstaka överhudsavskrapningar i ansiktet (6, 8) samt på det högra benet och foten (87, 89),

– diskreta missfärgningar och slemhinnedefekter i munslemhinnan (13, 14),

– rodnader och missfärgningar på halsen (patientjournal),

– enstaka underhudsblödningar på armarna (32, 39, 40), bålen (49, 52, 59, 62), benen (76, 85, 102-104) och fötterna (90, 106) utan tydligt mönstrat inslag,

– åtminstone 38 st mönstrade underhudsblödningar på bröstkorgen, buken (53, 54, 55, 60, 61, 63-65, 67, 68 patientjournal), de kvinnliga brösten (50, 56, patientjournal) och ryggen(70), samt enstaka hudavskrapningar intill båda bröstvårtorna (51, 57)

– åtminstone 41 st mönstrade underhudsblödningar på sätet och i könsregionen (72-74, 109)med inslag av enstaka överhudsdefekter (110) samt mer sammanflytande missfärgade områden (111)

– åtminstone 44 st mönstrade underhudsblödningar på benen (77, 79-83, 86, 94-101) medinslag av enstaka överhudsdefekter (84)

 

Hon har därutöver företett rodnad dv slemhinnan i slidan (114), tecken på sjukvård (3, 5, 9, 11, 17, 21, 34, 36, 37, 42, 43, 48, 66, 75, 105), en del övriga hudförändringar som exempelvis födelsemärken och s.k. striae (78, 92, 93) samt äldre ärrläkta skador (12, 27, 102).”

 

Mannen åtalas för grov misshandel och vållande till annans död men döms enbart till misshandel. Straffet: 10 månaders fängelse.

Anledningen är att det inte går att fastställa om syrebristen orsakats av mannens våld eller av den höga halten Etylfenidat man fann i kvinnans blod. En ”uppåt”-drog som kan orsaka syrebrist. Alltså, det var för svårt att avgöra om kvinnan slutat andats på grund av trubbiga föremål som tryckts ner i halsen (ja, det finns starka bevis för det) eller om det var på grund av en drog som kan orsaka syrebrist, i ovanliga fall.

Det finns bara två personer som verkligen vet vad som hände den natten, och en av dem lever inte längre.

När man läser domen från detta fallet är det mycket känslor som bubblar.

Baserat på sms-konversationer, mannens vittnesmål och ett brev kvinnan skrivit om parets relation så är det tydligt att förhållandet har haft starka inslag av grovt sex. Det råder inget tvivel om den saken. Och dessa skador, visst är det skador som kan uppstå vid en helt vanlig BDSM-session. Det är också så deras sexliv beskrivs i domen, som BDSM-sex. Det är inte min sak att avgöra huruvida någon annans sex faller in i en viss kategori eller inte men för mig går det inte ihop. I min värld bygger BDSM på tillit och trygghet, utan det – ingen njutning. Som undergiven måste jag kunna lita på min partner. Det ska aldrig, under några omständigheter, finnas en risk att från skadorna. Mannen säger själv i sitt vittnesmål att de aldrig använde sig av stoppord, för att det skulle tydligen förstöra känslan. Och att prata och sätta upp regler innan behövdes absolut inte, mannen menar de kände varandra så bra att de kunde ”uppfatta vibbar hos den andra”.

Återigen, det är inte min sak att bestämma hur andra ska har sex. Jag utgår alltid från principen om alla parter är ok med det så är jag ok med det. Men i det brev som kvinnan skrivit om förhållandet uttrycker hon att undergivenhet och ”nomala blåmärken och sådant som kan döljas” är helt okej men vänder som också emot vissa saker. Tyvärr är brevet inte offentligt, så exakt vad går inte att veta. Det kanske bara är jag men det känns som ett JÄVLA kliv från ”normala blåmärken” till att kvävas till döds. Ändå skrivs det i domen:

Tingsrätten är av den uppfattning att främst dessa omständigheter talar för att [kvinnans namn] i viss omfattning och i någon form lämnat sitt samtycke till att delta i rollspel med inslag av BDSM med [mannens namn]”

Lite ”ger du dig in i leken får du leken tåla”-mentalitet. Trevligt.

I lagen står det att gällande misshandel av normalgraden så kan detta inte ses som olagligt om den utsatte gett sitt samtycke, till skillnad från det som räknas som grov misshandel. Ändå är det bara misshandel mannen döms för.

Jag tror inte en sekund på att det skulle ha varit drogen som orsakat kvinnans död. Och det gör mig så ont att se hur BDSM används som en förklaring för en så grov misshandel som denna.


Killer legs

Så vad det dags igen, ännu en hjärndöd diskussion på Facebook. Jag finner numera det allra mesta på sociala nätverk som ren skit medans vissa saker av någon märklig anledning fångar ens intresse, typ det här:

gScreenshot from 2014-03-13 21:08:17

Alltså en äldre man med långt, grått skägg iklädd bikini. Tydligen både roligt och lite äckligt:

Screenshot from 2014-03-13 23:42:08

“Gandalf the gay” Really?!

 

Någon ger sig på att ifrågasätta:

 Screenshot from 2014-03-13 23:58:32

Screenshot from 2014-03-13 23:59:07

Ja, det kan ju faktiskt hända att personen på bilden bara helt random hoppar på och attackerar med sina snuskiga gubbaciller. Man vet aldrig! Också den gamla hederliga “Jamentyckerduomdetsåkanjudugöradet”-attityden. Det är intressant hur det ofta verkar som man totalt älskar något bara för att man inte finner det äckligt. Att helt enkelt bara vara okej med det eller att inte bry sig alls är ju absolut inget alternativ.

 

Screenshot from 2014-03-13 23:59:27

“Alla får se ut som de vill, bara de inte gör det i min närhet.”

 

Kram på det då!

idiot


Steak & BJ Day

Tydligen får kvinnan alldeles för mycket uppmärksamhet på Alla hjärtans dag. Så, om två dagar är det alltså dags för männens version, Steak & BJ day. Det är ju så jävla dumt att man kräks, av så många anledningar.

Om man först tar lite bakgrund till denna dagen då, som tydligen var så otroligt nödvändig. Såhär står det skrivet på den officiella hemsidan för dagen:

“Over the years, Valentine’s Day has become a commercial holiday for women. On February 14, intimate couples celebrate their love with candy, flowers, greeting cards, and other gifts of affection. Men do not want candy. Men have no need for flowers or teddy bears. There are two things men want: steak and a blowjob.

March 14, one month after Valentine’s Day, is the offical date for Steak and BJ Day. The concept for the holiday is simple. If a man makes his woman feel special on Valentine’s Day, then she will make him feel special one month later. What makes Steak and BJ Day unique is that it is dependent on the guy and if he made Valentine’s Day special for his loved one. If a man does not take care of his woman on February 14, then she does not have to take care of him in March.

Legend has it that the holiday was created by Tom Birdsey, a radio disc jockey from the Northeast. Using the his radio show in Rhode Island, the Internet, and word of mouth, the holiday eventually spread nationwide.

Even though this special day for men is not yet recognized by the government, Hallmark, or other major greeting card companies, it is slowly gaining recognition. To help keep the revolution alive, we have created the official website for Steak and BJ Day.”

 

Att Alla hjärtans dag är kommersiell och hysteriskt inriktad på kvinnan det vet vi ju redan. Men istället för att fira den som man själv vill (det inkluderar också att skita fullständigt i den) så måste man skapa en ny dag(?). Med mannens riktiga behov. Mmhm. “Men do not want candy. Men have no need for flowers or teddy bears. There are two things men want: steak and a blowjob.” För att det är allt en man vill ha, en stor stek och en avsugning? Och allt kvinnor behöver är blommor och en nallebjörn?

Dagar som dessa bygger på den eviga felbilden av vad en man och en kvinna borde vara. Jag förnekar inte att vissa män blir lyckliga av den typen av uppskattning. Jag säger snarare att det inte är uteslutande män som vill ha just det. Vissa kvinnor känner sig uppskattade och älskade om de får blommor och choklad, precis som en hel del män gör. Nu har jag inte ätit kött på nio år men jag skulle vilken stund som helst ta en öl och ett gött knull framför lite blommor. Gör det mig till en man då?

Allvarligt, dessa dagar är har ingenting med att visa uppskattning och göra. De finns till för att företagen ska tjäna pengar, vilket de gör. I mängder. Dessa annonser finns på Steak & Bjs hemsida:

Screenshot from 2014-03-12 14:02:43 Screenshot from 2014-03-12 14:03:07

 

Och inför alla hjärtans dag fylls varenda blombutik med skyltar i stil med ”Sa hon att hon inte ville ha nåt speciellt? Lugn, vi vet att hon vill ha denna ‘unika’ buketten för ENDAST ????kr” Inte bara lyckas de håva in stora pengar, de spär också på idén om att kvinnor inte kan uttrycka vad de faktiskt vill. För alla vet ju att även om en kvinna säger nej så betyder det ju ja. Eller hur?


Kvinnodagen

Idag är det den internationella kvinnodagen. Det är en dag för att uppmärksamma och belysa situationen för dagens kvinnor. Många ser det som en dag att fira, jag ser det som en dag att kämpa. En chans för alla olika grenar av feminismen att samlas för ett enat mål, alla människors lika värde. Jag har ofta väldigt svårt att finna mig själv i just feminism, som jag har skrivit tidigare. Mycket för att jag inte tycker om att sätta titlar på mig själv, också för att det finns mycket i feminismen jag inte kan relatera till. Jag kallar mig sällan feminist, precis som att jag inte kallar mig för antirasist. Självklart är jag det, men det är egentligen bara en viktig del i kampen för allas lika värde. Vad jag kämpar för är att ingen ska dömas för vem hen är, vare sig det är kön, sexuell läggning, ursprung eller hudfärg. Det är väldigt enkelt egentligen. Min syn på feminism är min syn, din är din. Vi har alla olika utgångspunkter och det kommer alltid vara svårt att få en samlad, enhetlig bild. Vi kan bara fortsätta arbetet just där vi är i den situation vi är. Jag fick växa upp i Sverige, jag har haft många förmåner som många andra kvinnor bara kan drömma om. Jag vet att många kommer gå på olika demonstrationer idag och kanske aldrig någonsin engagera sig igen. Tråkigt, tycker jag, men jag kan inte tvinga med någon. Jag kan bara hoppas att ännu fler känner sig taggade och istället fortsätter kampen. Det spelar ingen roll om du är man eller kvinna, queer eller något helt annat. Om detta är din första kontakt med feminismen eller om detta är en microdel av din dagliga kamp. Tillsammans kan vi förändra!

global-feminism-2


Kassera kungahuset

Jag är så sanslöst trött på alla argument för kungafamiljen. Verkligen, så jävla trött.

127 miljoner kronor. För att vara exakt; 126 908 000. Etthundratjugosexmiljonerniohundraåttatusenkronor. På ett år.

Jag pratade idag med en person som får ut 7000kr i månaden. Hen var sjukpensionär och bodde tillsammans med sin mamma, 92 år gammal. Tillsammans hade de ca 15 000 kr att leva på per månad.

 

Så, kom med argumenten. Bevisa hur bra kungahuset är för folket. Det riktiga folket.

 

211011713-Hovets-budgetunderlag