Att kalla sig feminist

Tycka vad man vill om Blondinbella men debatten som uppstått nu är absurd. Att mer eller mindre kräva av någon att de ska kalla sig för feminist är så vrickat att jag inte vet var jag ska ta vägen. Det är ju ganska klart att hennes bild av feminism är lite vriden men hur gör detta saken bättre?

Jag har så otroligt svårt för besattheten över vad man kallar sig. Hur och varför är det viktigt? Jag skiter fullständigt i om du ser dig själv som feminist eller inte. Vad jag bryr mig om är dina åsikter och vad du faktiskt gör. Jag har ganska många gånger avstått från att kalla mig för feminist, inte förnekat men ändå inte uttryckt det. Varför? Framförallt för att jag avskyr att sätta titlar på mig själv. Klart som fan är jag feminist men jag definierar mig inte efter det. Visst kan det ses som en aktion i sig att uttryckligen säga att man tillhör en viss ideologi men jag kan känna att det ibland tas lite för lätt. Folk hyllas fram och tillbaka för att ha “kommit ut” som feminister utan att egentligen behöva göra ett skit, förutom just det.

Också att det finns mycket inom dagens feminism som jag inte kan relatera till. Ordet ‘systerskap’ t.ex. får mig att vilja kräkas.


One Response to “Att kalla sig feminist”